Tuesday, August 2, 2011

Keluarga Saudi berpaling pada amah tanpa izin



MAKKAH: Menjelang Ramadan ini, penduduk di Arab Saudi semakin terdesak mencari pekerja bagi membantu mereka melakukan kerja rumah.

Permintaan meningkat dan pembekuan pengambilan tenaga kerja dari beberapa negara Asia menyebabkan gaji pembantu rumah naik tinggi.

Dalam tinjauan yang dilakukan, ramai suri rumah di Arab Saudi berkata mereka amat memerlukan pembantu rumah bagi membantu mereka sepanjang Ramadan.

Seorang majikan, Cik Futoon Al-Saad, berkata pembantu rumahnya melarikan diri sejak Syaaban.

Menurut beliau, pembantu rumahnya meninggalkan nota tetapi beliau tidak faham apa yang ditulis kerana ia dalam bahasa Indonesia.

Beliau terpaksa meminta bantuan pemandunya, yang berkata nota itu berbunyi: 'Saya sudah dapat kerja dengan gaji 2,500 riyal sebulan ($803) di rumah lain. Saya terpaksa melarikan diri daripada puan bagi mendapatkan gaji lebih baik daripada hanya 800 riyal yang puan bayar.'.

Cik Futoon berkata beliau tiada pilihan lain dan terpaksa mencari pembantu rumah tiada izin.

Beliau ikut nasihat seorang kawannya dan menghubungi seorang broker dari Indonesia dan memintanya mencarikan pembantu rumah.

Broker itu berkata beliau boleh mendapatkanya sekiranya Cik Futoon sedia mengikut syaratnya, yang termasuk membayar gaji 2,500 riyal sebulan dan tugasnya tidak termasuk membasuh atau mencuci pinggan.

Selepas tawar-menawar, pembantu rumah tan izin itu menerima gaji 2,283 riyal sebulan.

'Saya gembira sekarang kerana saya dapat pembantu rumah yang akan membantu kerja saya sepanjang bulan puasa ini,' kata Cik Futoon.

Seorang lagi majikan, Cik Suzan Gamlo, berkata beliau juga meminta bantuan seorang broker Indonesia untuk mencarikan pembantu bekerja dengannya sepanjang Ramadan


informasi ini di petik oleh pelbagai sumber untuk tatapan umum..

No comments:

Klik Klik Di Sini