Wednesday, August 4, 2010

Tip Keselamatan Kanak-Kanak Dalam Kereta




Berikut adalah beberapa tip keselamatan yang boleh diamalkan untuk keselamatan anak-anak anda di dalam kenderaan:

Tempat duduk kanak-kanak dan bayi adalah di tempat duduk belakang kereta. Elakkan daripada meletakkan mereka di tempat duduk hadapan kerana ianya amat merbahaya jika berlaku kemalangan.

Sesetengah kereta mempunyai beg udara yang boleh mencederakan kanak-kanak atau orang dewasa yang kurang ketinggian normal apabila ia menggelembung.

Pastikan bayi atau kanak-kanak sentiasa dikunci dengan kemas dan selamat di dalam tempat duduk bayi atau kanak-kanak. Gunakan tempat duduk yang sesuai dengan usia dan saiz mereka. Tali pinggang keledar pula mestilah dikancing dengan kemas dan sempurna. Ini amat penting untuk menjamin keselamatan mereka.

Walaupun kanak-kanak berusia di antara empat hingga dua belas tahun tidak memerlukan tempat duduk khas, mereka mestilah sentiasa memakai tali pinggang keledar. Pastikan kereta anda mempunyai tali pinggang keledar di tempat duduk belakang kereta. Jika tidak, anda boleh memasangnya.

Kanak-kanak berusia 12 tahun ke atas boleh duduk di tempat duduk hadapan tetapi pastikan mereka memakai tali pinggang keledar dengan sempurna sekalipun untuk perjalanan yang dekat atau pun jauh.

Tali pinggang keledar hendaklah dipakai seketat mungkin. Tali pinggang keledar hendaklah dipakai di paras pelvis bukannya di atas perut. Pastikan tali pinggang tempat duduk bayi berada di atas bahu mereka bukannya di leher dan jangan biarkan bayi mengeluarkan sebahagian bahu mereka dari tali pinggang keledar.

Kanak-kanak biasanya akan menjadi tidak tenteram apabila memakai tali pinggang keledar. Mereka akan merengek atau meragam minta dilepaskan dari ikatan. Jangan sekali-kali mengalah dengan mereka kerana semuanya adalah untuk keselamatan mereka. Dan jangan sekali-kali meriba bayi atau kanak-kanak walaupun untuk perjalanan yang dekat.

Kanak-kanak juga tidak boleh ditinggalkan sendirian di dalam kereta kerana ini boleh mengakibatkan mereka lemas berpunca daripada suhu dalam kereta yang boleh meningkat dengan mendadak. Ini juga amat penting kerana kanak-kanak yang ditinggalkan sendirian sering menjadi mangsa penculikan.

Keselamatan anak anda adalah tanggungjawab anda. Pastikan mereka sentiasa selamat di jalan raya.

3 comments:

ILA HonEyBuNNy said...

baik2..akan guna tip neh jika ada anak nati..ehheh

Kampungku2u said...

kalau macam tu cepat2kan hajat tu hehe... :)

Yuni Aisyah said...

nice tip..mmg kne jge keselamatn baby..

Klik Klik Di Sini