Wednesday, August 25, 2010

Mengelakkan Kereta Dan Motosikal Anda Daripada Dicuri



Mungkin ramai di antara kita yang pernah kehilangan kenderaan yang disayangi. Tentu menyusahkan bukan. Jadi, disini adalah beberapa tip-tip penting yang boleh diamalkan untuk menggelakkan kecurian kenderaan anda.

kunci Tempat - Tempat Kecurian Kenderaan Sering Berlaku
Tempat letak kereta di hotel-hotel;
Tempat letak kereta awam;
Di hadapan rumah, tepi jalan raya; dan
Kompleks membeli belah.

Faktor - Faktor Berlaku Kecurian Kenderaan

Kecuaian pemilik kenderaan itu sendiri;

Meletakkan kenderaan di tempat terpencil atau gelap di waktu malam;

Meninggalkan kunci di dalam kenderaan;

Meninggalkan barang berharga di dalam kenderaan; dan

Tiada kunci tambahan

Tip Mencegah Kecurian Kereta

Pastikan kereta dipasang dengan alat penggera keselamatan yang baik.Jangan pasang alat penggera keselamatan yang murah kerana kebiasaanya boleh ditiru dan boleh dibuka seperti kenderaan sendiri oleh pencuri kereta.

Letakkan kereta anda di tempat yang mudah dilihat dan pada waktu malam. Letak di tempat yang terang berlampu. Ini bagi memudahkan orang lain melihat sekiranya berlaku sesuatu.

Memasang kunci tambahan untuk stering, gear, roda dan klac.Kunci tambahan pada stering, gear, roda dan klac mungkin dianggap remeh.Tetapi sebenarnya akan melengahkan masa pencuri.Pastikan juga kereta sentiasa dikunci.

Jangan serahkan kunci kepada 'Jockey' kereta sekiranya anda berasa was-was.

Ukir nombor pendaftaran di cermin kereta bagi memudahkan pihak Polis mengesan kenderaan anda (sandblasting).

Elakkan meletak kenderaan bersebelahan dengan kenderaan yang lebih besar seperti lori atau bas kerana ini memudahkan pencuri mencuri.(terlindung dari pandangan orang)

Sekiranya anda mempunyai duit yang lebih, seelok-eloknya pasanglah sistem keselamatan GPS. Sistem ini mungkin agak mahal tetapi ternyata amat berkesan dalam mencari kereta yang hilang. Pastikan anda memasangnya di tempat-tempat pemasangan yang bertauliah.

Anda juga harus berhati-hati supaya kunci kereta tidak ditiru semasa menghantar kenderaan anda untuk di servis. Sebaik-baiknya jangan tinggalkan kereta anda semasa di servis. Kebanyakan pemandu gemar meninggalkan kenderaan mereka semasa di servis.

Tip Mencegah Kecurian motosikal

Letak motosikal di tempat yang dikhaskan untuk motosikal. Jangan letakkan di tempat-tempat yang tidak sepatutnya.

Pasangkan alat penggera kecurian motosikal dan ukirkan nombor pendaftaran motosikal pada bahagian-bahagian yang jelas dilihat.

Jika ingin pergi di tempat yang berdekatan sila pastikan motosikal berkunci dengan sempurna. Anda hendaklah kunci di bahagian yang susah dibuka oleh pencuri dan jangan sekadar hanya kunci di bahagian leher motosikal walaupun sekejap.

Letakkan di tempat yang mudah dilihat pada waktu malam seperti di tempat yang terang dan berlampu.Ini bagi memudahkan orang lain melihat sekiranya berlaku sesuatu.

Pastikan anda memasang rantai dan kunci tambahan bagi mengelakkan motosikal dari dicuri.

No comments:

Klik Klik Di Sini