Friday, December 18, 2009

Membaca Al-Quran



Ditekankan bagi seorang muslim supaya memperbanyakan bacaan Al-Quran untuk mendekkatkan diri kepada Allah SWT,mengharapkan redha-nya & memperolehi keutamaan & pahala daripadanya.

Orang yang membaca Al-Quran dan mengamalkan isi kandungannya tidak akan sesat di dunia dan tidak celaka di akhirat, dengan firmanya “maka barangsiapa yang mengikutku ia tidak akan sesat dan tidak akan celaka “ ( thaha :123 )

Sabda rasulullah SAW “Bacalah Al-Quran karana ia akan datang pada hari kiamat sebagai pemberi syafaat bagi pembacanya. “ HR muslim dari abu Umamah “

Dari ibnu mas’ud r.a ...katanya Rasulullah SAW bersabda “ Barangsiapa membaca satu huruf dari kitab Allah maka baginya satu kebaikan dan satu kebaikan itu dibalas sepuluh ganda.Aku tidak mengatakan alif lam mim itu satu huruf : alif lam satu huruf : lam satu huruf : mim satu huruf “ HR At-Tirmidzi,hadith sahih...

Dari Aisyah r.a...katanya : Nabi SAW bersabda : “ Orang yang membaca Al-Quran dengan mahir adalah bersama para malaikat yang mulia lagi taat,sedangkan orang yang membaca Al-Quran dengan tergagap dan susah membacanya baginya dua pahala,yakni pahala membaca dan pahala susah payahnya..

Digalakan berkumpul dan bertadarus Al-Quran Rasulullah SAW bersabda “ tidaklah berkumpul satu kaum di salah satu rumah Allah seraya membaca kitab Allah dan mempelajarinya di antara mereka ,kecuali turunlah ketenagan ke atas mereka ,serta mereka di liputi rahmat dikerumuni para malaikat dan disebut –sebut oleh Allah kepada para malaikat di hadapanya..... ( HR. Muslim )

No comments:

Klik Klik Di Sini